Mutiara Hadis

Dari Abu Hurairah ’Abdurrahman bin Shakhr radhiyallohu’anhu, dia berkata: ”Aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam bersabda: ” Apa saja yang aku larang bagi kamu hendaklah kamu jauhi, dan apa saja yang aku perintahkan kepadamu maka lakukanlah sesuai kemampuanmu. Sesungguhnya kehancuran umat-umat sebelum kamu adalah kerana mereka banyak bertanya dan menyelisihi nabi-nabi mereka (tidak mahu taat dan patuh).”

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

19 April 2010

Antara aku mu,saya awak,i you dan ana anta/ti...

Mari kita renungi diri kita...perkataan manakah yang biasa digunakan oleh kita...
Kebanyakan daripada kita yang sudah lama kenal akan menggunakan aku mu sebagai pengantar untuk membahasakan diri kita sendiri....

Saya awak biasanya akan digunakan oleh pasangan(laki pompuan) yang baru berkenalan atau pasangan 'couple'....
I you biasanya digunakan oleh penduduk yang tinggal dikawasan bandar dan golongan berada yang mempunyai duit tak habis-habislah lebih senang...

Fenomena yang baru dinyatakan oleh penulis memang berlaku dalam kebanyakan rakyat Malaysia khususnya kerana orang putih sememangnya menggunakan i you sebagai kata ganti diri untuk mereka dan tidak sesekali akan mengubah menjadi saya awak....
Kaum lain juga akan menggunakan bahasa yang bersesuaian bagi bahasa mereka sendiri for example kaum cina,india,asli,sikh dan lain-lain...

Tetapi jarang kita mendengar orang ramai menggunakan ana anta/ti sebagai kata ganti diri mereka...mungkin kita merasa janggal apabila mendengar kata ganti diri yang belum pernah kita gunakan...so apa yang ingin penulis katakan ialah kebanyakan daripada kita lebih rela untuk menggunakan sesuatu yang dianjurkan oleh orang barat dan bukan apa yang dianjurkan oleh nabi kita contohnya:

1)Cara pemakaian bagi lelaki dan perempuan baik yang ISLAM ataupun KAFIR sama sahaja dari luaran tapi dalaman WALLAHUALAM

2)dll

So mari kita sama-sama renungi maksud firman ALLAH S.W.T:
'Orang YAHUDI dan NASRANI tidak akan redha atas kamu sehinggalah kamu mengikuti mereka'

Wallahua'lam.....sekiranya terdapat sebarang kesilapan diharap dapat diperbetulkan....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan