Marhalah ini penting dan asas sebab ia merupakan
langkah pertama di dalam perjalanan kita di atas jalan dakwah. Sebarang
kesilapan atau penyelewengan yang dilakukan di dalam pengenalan, makrifah dan
kefahaman ini akan membawa kepada natijah dan akibat yang buruk dan akan
membawa dakwah terpesong jauh dari garisannya.
"Dan bahawa (yang kami perintahkan) ini
adalah jalan-Ku yang lurus, maka itulah dia dan janganlah kamu mengikuti
jalan-jalan (yang lain), kerana segalajalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu
dari jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu
bertakwa". (Al-An'aam: 153)
Di zaman Rasulullah s.a.w. Islam telah disempurnakan
perkembangannya dan penyampaian menurut bentuknya yang sahih dan benar, bersih
dari segala campuran, kekurangan dan penyelewengan. Al-Amin Jibril membawa
turun wahyu dari Allah kepada Al-Amin Muhammad s.a.w. lalu baginda menyampaikan
Islam itu kepada manusia dengan amanah dan benar. Akhirnya sempurnalah agama
itu menurut yang diyakini benar dan suci dari segala saduran.
Walaupun sepanjang sejarahnya ia sentiasa
terdedah kepada pelbagai usaha, tipu daya dan gangguan yang cuba
meruntuhkannya, menghapuskannya oleh musuh-musuh Islam atau berupa penyelewengan-penyelewengan
yang dilakukan oleh pelampau-pelampau dari kalangan muslim sendiri, namun
demikian Allah tetap memelihara KitabNya (Al-Quran) dan menjaminnya dengan begitu
rapi. Di samping itu ramai imam dan ulama yang mulia mengumpulkan hadis-hadis Rasulullah
s.a.w. yang mulia dan menapisnya dari segala yang asing daripadanya.
Demi memastikan kita sentiasa berjalan di atas
jalan Rasulullah s.a.w. maka wajiblah kita kembali semula memahami Al-Quran,
memahami Sunnah Rasulullah s.a.w dan memahami sirah salafussoleh atau angkatan
muslimin pertama radhiallahu'anhum dengan menjauhi sungguhsungguh dari segala
kesalahan, penyelewengan atau pun dari terpesong.
Inilah yang benar-benar dikehendaki oleh Imam As-Syahid Hassan Al-Banna dan menjadikannya rukun pertama dalam rukun bai'
ah. Malah beliau telah menulis untuknya dua puluh dasar sebagai garis panduan
yang melingkungi fikrah ini untuk membersihkannya dari segala campuran dan
saduran dan menjauhkannya dari segala perselisihan dan perpecahan. Supaya fahaman
ini menjadi penolong bagi mengumpulkan muslim di atas jalan dakwah, berusaha untuknya
dan beramal baginya di dalam suasana tolong-menolong dan berganding bahu.
Iradah Allah telah menghendaki agar kefahaman
(fikrah) di dalam jamaah Ikhwanul Muslimin ini terdedah kepada gangguan, ujian
dan penapisan. Di tengah-tengah ujian ini terdapat pula kecuaian dan
keterlaluan (ekstrim). Ada di antaranya yang berpendapat supaya Ikhwan menjauhkan
diri dari arus pemerintahan dan politik demi memelihara diri dan dakwah dari sebarang
akibat yang tidak diingini. Ada pula di antaranya yang melampau dan keterlaluan
lalu menganggap semua umat Islam yang tidak menyetujui fikrah mereka adalah
kafir. Walau betapa kusut dan bercelarunya kefahaman sebahagian dari manusia
namun demikian, Allah s.w.t. telah menyediakan Imam As-Syahid Al-Banna untuk
dakwah Islam dan mengemukakannya kepada manusia dengan jelas dan terang serta
murni.
Allah menyediakan untuk dakwah ini Imam Hassan Al-Hudhaibi rahimahullah
dengan keistimewaannya yang tersendiri, dengan ketahanannya, dengan keteguhannya
bersama kebenaran, lalu beliau menolak kecuaian dan keterlaluan itu. Untuk itu beliau
telah menerima berbagai-bagai gangguan dan kesusahan yang dasyhat. Tetapi,
beliau bersungguh-sungguh memelihara amanah dakwah di dalam kefahaman sifat dan
akhlak hinggalah dia mengadap Ilahi dan kemudian beliau menyerahkannya kepada
pendokong dakwah yang lain tanpa perubahan dan penukaran, berdiri dan bertahan
bersama-sama dengan Ikhwan.
"Di antara orang-orang mukmin itu ada
orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah, maka di
antara mereka ada yang gugur. Di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan
mereka sedikit pun tidak merubah (janjinya)." (Al-Ahzab: 23)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan