Kita berusaha sungguh-sungguh di dalam
lembaran kita ini untuk mengenali jalan dakwah dan ciri-cirinya yang istimewa
dan tersendiri. Ini adalah untuk penyatuan kefahaman supaya kita tidak dicerai-beraikan
oleh berbagai jalan. Juga supaya kita mendapat faedah dari pengalaman-pengalaman
yang telah dilalui oleh jamaah Islam yang terdahulu dan kemudiannya dihidangkan
pula dengan sempurna kepada generasi baru yang muda supaya mereka mengetahui jalan
dakwah dan terus memikul tugas dan amanah itu supaya pendokong dakwah Islam
bercantum semula lalu mereka bersatu padu, berganding bahu dan berjalan ke satu
arah dan satu tujuan. Segala kekuatan dan usaha diselaraskan dan diatur rapi
sehingga terbukti pertolongan Allah dan bendera Al-Quran sentiasa
berkibar-kibar di angkasa seluruh alam. Dan pada hari itulah golongan mukmin
bergembira dengan pertolongan Allah.
"Dan pada hari (kemenangan bangsa Romawi)
itu bergembiralah orang-orang yang beriman kerana pertolongan Allah
(s.w.t)." (Ar-Rum: 4 – 5)
2.1 Tuntutan Marhalah Ini
Kita telah menyatakan terlebih dahulu bahawa
dakwah Islam, seruan Islam pada peringkat sedunia (marhalah antarabangsa)
melalui marhalah yang sangat penting, halus dan genting di dalam umurnya. la
adalah satu kebangkitan setelah tersungkur, satu kesedaran setelah terlena,
malah mengalami satu marhalah pembentukan dan memacakkan dasar dan asas binaan
yang teguh untuk daulah Islam yang global (khilafah Islam yang merangkumi seluruh
dunia) yang membawa hidayah kepada manusia yang sesat dan membangunkan satu
kebudayaan yang paling besar pernah berlaku dalam sejarah setelah bankrapnya
semua sistem dan cara hidup manusia.
Kita telah mengakui bahawa terdapat persamaan
yang besar antara marhalah kita ini dengan marhalah pertama dakwah Islam di
Mekah. Iaitu tentang asingnya dakwah Islam ditengah-tengah jahiliah yang menguasai
setiap penjuru dunia, tekanan golongan kufur dengan seluruh kekuatannya ke atas
mereka dan sedikitnya bilangan mukmin yang terdedah kepada penindasan yang
sangat ganas dari pihak jahiliah yang berkuasa ketika itu.
Kita suka menerangkan di sini bahawa kewajipan
muslimin semasa berada dalam marhalah ini tidak sama dengan kewajipan mereka
semasa berada di bawah daulah Islam yang telah tertegak dan kuat. Tidak syak
lagi bahawa marhalah pembentukan dan pembinaan dasar-dasar dan asas adalah
sukar dan sulit. la memerlukan iman yang mendalam, kesabaran dan menyabarkan pembentukan
yang rapi, halus serta teliti dan amal usaha yang berterusan tanpa kenal payah
dan lelah. Betapa tidak! Kerana orang-orang mukmin yang bekerja dan berusaha ke
arah itu sangat sedikit bilangannya dan lemah kekuatannya pada hal mereka menghadapi
ancaman kebatilan yang maha kuat dan berkuasa malahan mereka tidak bersenjata
kecuali senjata iman. Di dalam pengertian ini Imam As-Syahid Hassan Al-Banna
telah berkata melalui perumpamaan yang indah dan halus:
"Sesungguhnya pembentukan ummah, pendidikan bangsa-bangsa, merealisasikan cita-cita dan mendokong pendirian
(pegangan hidup) memerlukan ummah yang berusaha ke arah itu atau dari golongan yang
menyeru kepadanya. Ini sekurang-kurangnya memerlukan kekuatan jiwa yang
terhimpun di dalamnya beberapa perkara: Iaitu kemahuan yang tidak mengenal
lemah, kesetiaan yang tetap yang tidak disaduri oleh kepura-puraan dan khianat,
pengorbanan yang banyak yang tidak dihalang oleh tamak dan haloba serta kebakhilan,
dan makrifah (mengenalpasti) dasar pegangan hidup, beriman kepadanya dan
menghargainya sungguh-sungguh. Semuanya itulah yang memelihara (kita) dari
kesalahan dan penyelewengan daripadanya (pembentukan) dan tawar-menawar
(apologetik) di atas perkara dasar dan tidak terdaya dengan yang lainnya".
Dengan
kehendak dan izin Allah, kita kini hidup di masa-masa yang penting dan genting
di dalam usia dakwah Islam ini dengan segala tuntutan dan cabarannya. Allah
telah memudahkan kita untuk mengetahui cara-cara dan kaedah-kaedah yang sahih
dan benar untuk beramal dan berusaha di dalam dakwah Islam. Kita berharap dan
memohon kepada Allah supaya Dia memberi taufik dan hidayahNya kepada kita untuk
mendokong amanah agung dan mulia ini, setelah ditinggalkan oleh kebanyakan
manusia. Kita benar-benar berharap semoga kita layak menjadi ahli dan layak menerima
pilihan itu dari Allah Taala hingga kita mampu mendokong dakwah Islam ini
dengan penuh keazaman, ketangkasan dan ketegasan sekalipun tugas ini sangat
besar dan berat. Lantaran itu kita menyeru kepada tiap-tiap orang yang tampil
ke hadapan untuk mencapai kemuliaan amal dakwah ini dan melalui jalan dakwah
supaya dia menguatkan jiwa dan menyediakannya untuk memikul segala apa yang
diperlukan oleh marhalah ini, mendokong berbagai bebanan dengan penuh keazaman,
ketahanan, ketetapan, penuh percaya dan harap kepada Allah Taala dan yakin sepenuhnya
akan kemuliaan dan ketinggian dakwah ini dengan keagungan tujuannya. Dia yakin sungguh-sungguh
bahawa dunia ini sangat-sangat memerlukan dakwah Islam yang sejati. Lebih dari
itu dia yakin kepada pertolongan Allah. Inilah dia faktor-faktor kejayaan yang
tidak dapat dihalang oleh apa jua rintangan.
Setiap dakwah mestilah melalui tiga marhalah:
1. Marhalah ad-Di'ayah (at-Ta'rif): Marhalah
propaganda, memperkenalkan, menggambarkan fikrah dan menyampaikan kepada orang
ramai di setiap lapisan masyarakat.
2. Marhalah at-Takwin: Marhalah pembentukan,
memilih para pendokong, menyiapkan angkatan tentera, pendakwah dan jihad serta
mendidik mereka. Mereka dipilih dari golongan yang telah menyambut seruan
dakwah.
3. Marhalah Tanfiz: Marhalah pelaksanaan, beramal, berusaha untuk mencapai tujuan.
Selalunya ketiga-tiga marhalah ini berjalan
berseiring dan diselaraskan memandangkan bahawa kesatuan dan kekuatan dakwah
adalah bergantung kepada percantuman di antara satu dengan seluruhnya. Oleh itu
para pendokong dakwah di dalam berdakwah, mestilah memilih dan membentuk dan di
waktu yang sama dia beramal dan melaksanakan apa yang boleh dilaksanakan.
Tidak mungkin lahir ke alam nyata satu
marhalah dari marhalah-marhalah itu dalam bentuk yang sempurna kecuali menurut
tertib susunan itu. Tidak mungkin sempurna pembentukan ini tanpa pengenalan
makrifah dan pengenalan yang sahih dan benar. Tidak mungkin lengkap satu pelaksanaan
yang sempurna tanpa pembentukan dasar pendidikan yang sempurna.
Dakwah Islam yang pertama di zaman Rasulullah s.a.w. telah melalui tiga peringkat ini. Muslimin di zaman itu telah mengenali agama mereka, terdidik dan terbentuk di
madrasah Rasulullah lalu mereka bangun dan bangkit mendokong dakwah Islam
dengan sebaik-baiknya. Oleh kerana itu, kita diperingatkan supaya sentiasa
berwaspada dari sudut jalan manakah seseorang itu menyeru dalam usaha-usaha dan
kerja-kerja Islamnya. Adakah dia memberi perhatian dan memberikan hak kepada
ketiga-tiga marhalah itu. Sesungguhnya sesiapa yang tampil ke hadapan untuk
melaksanakan tugas untuk dakwah dan merealisasikan cita-cita dakwah, dia
mestilah mengetahui dengan sungguh-sungguh dakwah Islam. Mereka mengenali dan
memahami dasar dengan pengenalan dan kefahaman yang sebenar-benarnya. Di
samping itu dia mesti menjadi contoh yang benar dan baik dalam setiap lapangan
hidup. Oleh kerana itu di sini kita akan cuba membentangkan bagaimanakah bentuk
marhalah atau peringkat-peringkat itu dengan penerangan yang lebih luas sedikit
daripada yang lalu supaya anda lebih jelas tentang perkara ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan