Saya telah menerangkan bahawa marhalah dakwah
ini ada tiga: Pertama, Pengenalan; kedua: Pembentukan; ketiga, Pelaksanaan.
Ketiga-tiga marhalah ini mempunyai tanda-tanda dan petunjuk-petunjuk yang penuh
dengan sinar pengalaman dan penglibatan supaya kita dapat mengambil pengajaran dan
memperolehi faedah dari pengalaman dan pengetahuan, supaya para duat, para
pendokong dakwah berjalan di atas dakwah dengan pandangan yang terang, jauh
dari keterlanjuran dan penyelewengan.
3.1 Ta’rif atau Pengenalan Dakwah
Sesungguhnya marhalah at-ta'rif atau peringkat
pengenalan ini merupakan langkah awal atau titik tolak pertama di jalan dakwah.
Kesahihan, kebenaran dan kesejahteraan peringkat-peringkat ini mempengaruhi
peringkat yang kedua dan ketiga di dalam kesahihan dan keselamatannya. Kita
akan menyentuh sebahagian dari perkara yang berhubung dengan dakwah dan
beberapa perkara yang berkaitan dengan pendokong dakwah mengenai uslub dan
caranya.
3.2 Dakwah dan Kemurniaannya
Saya telah menyatakan bagaimana pentingnya
kemurniannya dakwah dari sebarang campuran dan saduran dalam kita
menyampaikannya kepada manusia. Musuh-musuh Islam di sepanjang sejarahnya telah
berusaha terus-menerus menyeludupkan berbagai-bagai ajaran dan fikrah sesat ke
dalam Islam dengan tujuan menyesat dan memesongkannya dari mutiaranya serta mencabut
jiwa dan semangatnya. Oleh kerana itu untuk memahami Islam dengan kefahaman
yang murni, kita hendaklah kembali kepada Al-Quran yang sentiasa dipelihara
oleh Allah, kembali semula kepada Sunnah Rasulullah yang telah dikumpul dan
disaring oleh imam-imam yang mulia. Imam-imam itu telah mendapat taufik dan
kemudahan dari Allah untuk berkhidmat sungguhsungguh di dalam bidang ini hingga
mereka berjaya menjernihkan Sunnah Rasulullah s.a.w. dari segala penyeludupan
dan segala yang asing daripadanya. Kita mestilah kembali semula mengikut kefahaman
yang benar dan sejahtera seperti kefahaman salafussoleh di zaman Rasulullah
s.a.w. dan khulafa' ar-rasyidin r.a. Kita telah mengakui bahawa Imam Hassan
Al-Banna telah memberi perhatian yang berat dan utama tatkala beliau menetapkan
kefahaman itu sebagai rukun pertama dari Rukun Bai'ah dan meletakkan usul dua
puluh (Usul Isyrin) untuk fikrah ini sebagai garis umum yang lengkap seperti
yang tertulis di dalam risalah Al-Ta'lim.
Kita telah menerangkan bahawa Ikhwanul
Muslimin dan mursyidul am mereka, Imam Hassan Al-Hudhaibi rahimahullah telah
memelihara fikrah yang sejahtera dan sihat ini terhadap Islam dan memelihara
dasarnya dari sebarang perubahan, penyelewengan dan pertukaran walau bagaimana
hebat sekalipun tekanan dari pihak pelampau yang cuai terutama yang berkaitan
dengan perkara kafir-mengkafir. Beliau telah berdiri tegak dan teguh dengan
segala ketangkasan dan penuh kepastian berhadapan dengan arus yang melanda itu.
Beliau menerangkan kesalahan syar'i yang ada pada kedua pihak itu dan
menyatakan bahawa kita semua adalah pendokong dakwah, bukan golongan qadhi
(penghukum). Apabila realiti kehidupan muslim pada hari ini jauh terpesong dari
ajaran Islam, jauh dari perundangan dan syariatnya, maka hendaklah para pekerja
di bidang dakwah Islam melipat gandakan usaha dan kesungguhan mereka untuk
menarik kembali tangan mereka, membangunkan mereka dan menolong mereka dalam
memahami Islam, bukan hanya mengkafirkan mereka. Kerana ini akan hanya membina
berbagai tabir dan dinding di antara kita dengan mereka. Jika berlaku demikian,
kita sendirilah sebenarnya yang memecah dan merosakkan dakwah yang kita sendiri
usahakan dengan tangan kita lantas dengan itu tidak secara langsung kita menutup
diri kita dan berjalan di atas jalan mati. Akhirnya kita akan berubah menjadi
kumpulan yang terasing di dalam sejarah. Beliau telah menerangkan bahawa fikrah
seperti itu bukan fikrah jamaah Al-Ikhwan yang kita berbai'ah padanya dan tiada
siapa yang berhak mangaku bahawa ia adalah fikrah jamaah kerana satu jamaah
tidak mungkin menganut dua fikrah yang saling bertentangan.
3.3 Syumul Ad-Dakwah dan Sempurna Menyempurnakan
Apabila menyampaikan dakwah dan peringatan,
kita wajiblah mengemukakan kesyumulannya dengan selengkapnya, dengan seutuhnya
dan dengan segala kesempurnaannya yang sempurna dan menyempurnakan tanpa
memisahkan sebahagian dari keseluruhannya atau memansuhkan sebahagian
daripadanya kerana sesungguhnya Islam itu adalah penutup segala agama.
Satu agama yang istimewa, syumul, lengkap,
sempurna menyempurnakan yang meliputi setiap kegiatan dan lapangan kehidupan
manusia duniawi dan ukhrawi di dalam keselarasan dan keharmonian yang ajaib dan
unik. Ini tidak lain dan tidak bukan kerana ia adalah ciptaan Al-Khaliq (Pencipta)
Yang Maha Mengetahui (Al-Khabir) serta Maha Pengasih dan Penyayang kepada makhluk
dan hamba-hambaNya. Islamlah yang merealisasikan kesejahteraan dan ketenteraman
di dalam jiwa manusia selagi mereka beriman kepada Allah dan mengesakanNya.
Islam memberikan kepada mereka keselamatan dan keamanan serta kehidupan yang
baik di dunia dengan syarat mereka mematuhi segala ajaran dan syariatNya,
memberikan kebahagiaan dan keselamatan di negeri Islam serta syurga di sisi
Tuhan mereka.
Kehidupan manusia melambangkan satu kesatuan
yang sempurna lagi menyempurnakan di antara sebahagian dengan sebahagian yang
lain dan Islam pula datang sebagai satu kesatuan yang sempurna, yang saling
sempurna menyempurnakan di antara satu bahagian dengan seluruh bahagian yang
lain. Kehidupan tidak mungkin mendatangkan kebaikan apabila Islam menguasai sebahagian
dari hidup manusia dan membiarkan sebahagian yang lain untuk dikuasai oleh
ideologi-ideologi ciptaan manusia atau falsafah-falsafah yang direka oleh manusia.
Justeru, Islam mestilah dikemukakan dengan selengkap dan seutuhnya tanpa
dipecah-pecahkan menjadi beberapa juzuk di sana dan di sini dan mesti
dilaksanakan sepenuhnya tanpa pemecahan di mana yang dilaksanakan hanya
sebahagian dan sebahagiannya lagi di tinggalkan.
Oleh itu kita dapati Imam As-Syahid Hassan
Al-Banna memberi pengertian itu dalam dasar pertama dari "Rukun Fiqh"
lalu beliau berkata:
"Islam itu satu nizam, satu sistem hidup
yang lengkap, syumul dan merangkumi setiap realiti kehidupan. Jadi Islam itu
adalah daulah dan tanahair atau pemerintahan dan ummah. la adalah akhlak dan kekuatan
serta rahmah dan keadilan, ia adalah kebudayaan dan undang-undang atau ilmu dan
kehakiman. Ia adalah harta benda atau usaha dan kebudayaan. Ia adalah jihad dan
dakwah atau tentera dan fikrah sebagaimana ia sebagai akidah dan ibadah".
Salah
satu kewajipan kita adalah mengingatkan bagaimana besarnya dosa yang dibuat terhadap
Islam oleh satu puak yang tampil ke hadapan kononnya hendak bekerja di bidang
dakwah Islam. Tetapi sayangnya mereka hanya mengemukakan hanya sebahagian dari
Islam dan melupakan sebahagian yang lain dengan sengaja ataupun tidak, sama ada
kerana jahil dengan tabiat Islam atau kerana mengelakkan tentangan dari pihak
jahiliah yang berkuasa atau dengan niat jahat. Ini semua dilakukan oleh jamaah
yang menjadi boneka musuh-musuh Islam. Kita mestilah menyatakan dan menerangkan
kesalahan dan juga bahayanya cara tersebut supaya para pemuda kita yang punya keghairahan
dan semangat keagamaan tidak akan terdorong untuk mengikut jalan sepert itu.
Ini hanya akan memudaratkan mereka-mereka yang mahu membawa manfaat (dakwah).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan